Björnar (Norrsken #0.5) & Stjärna – Skattjakten (Norrsken #0.6)

Björnar utspelar sig innan händelserna i den första Norrskens boken. Här får vi lära känna Björnar som björnunge när han lever med sin mamma och pappa och hur det kommer sig att han blir vän med Espen.
Det är en riktigt grym berättelse och det förekommer död av föräldrar.

Otroligt vackra bilder men själva historian var lite kort, med bara 63 sidor.

Det är julaftons morgon och sju år gamla Sonja rusar upp och springer förväntansfullt mot sin adventskalender. Där hittar hon en lapp från farbror Henrik. Det äär den första ledtråden i en skattjakt som tar lilla Sonja genom huset, ut i garaget och slutligen ut i skogen på jakt efter norrskenet. I snön väntar en överraskning, men det är inte en som Henrik har placerat ut till henne.

En historia som utspelar sig en tid innan Sonjas resa till den magiska Jotundalen.

En gullig historia med fina bilder, men lite väl kort på 40 sidor.

Båda böckerna fick 3,5 stjärnor.

Norrskensnatten

När vintern börjar släppa sitt grepp om gruvstaden Kiruna vaknar allt till liv. Bilmekanikern Allis har ett nytt jobb på bilprovningen och ett förnyat hopp om framtiden. Men samtidigt hemsöks hon om nätterna av plågsamma minnen från det förflutna.
När påsken kommer ger sig Allis ut i fjällvärlden med sin farfars gamla pimpelark för att rensa huvudet och komma bort från stadens snöslask. Dagarna tillbringar hon på isen, hon fiskar och åker på skidturer. På kvällarna är det månljus och sprakande norrsken.
Så hörs en kväll ett dån mellan de snöklädda fjällbranterna. Det betyder att ett oväder är på väg, det har farfar lärt henne. Men det är inte bara snöstormen som är på väg mot Allis under årets sista norrskensnatt – och det är inte bara i mardrömmarna som det förflutna håller på att hinna ikapp henne…

Allis fortsätter att ha någon slags förhållande med Jonas. Han är väldigt underlig och egentligen riktigt otäck enligt mig. Hur han tycker att det är okej att ta upp kontakten med exet och hålla på som han gör. Jag har fortfarande väldigt svårt för honom när han inte åkte med katten Musse till veterinären i första boken. Förstår ju att det måste vara så för annar skulle inget funka i historien sen.

Boken är precis som föregångaren skriven med ett ganska sparsmakat språk. Det är korta meningar och korta kapitel. Författaren har förmågan att beskriva känslor och miljöer med få ord. Men jag tycker att karaktärerna är för svart/vita och nästan alla människor är hemska personer.

Den första sidan i boken skriven från Musses perspektiv fick mig att gråta.

Boken fick tre stjärnor på Storygraph. Författaren heter Anna Kuru och jag har växlat mellan att läsa den och lyssna på boken med Lo Kauppi som uppläsare.

En smakebit på søndag: Norrskensnatten

En smakebit på søndag

På söndagarna är det dags för En smakebit på söndag som  Astrid Therese Betraktninger  håller i. Alla delar med sig ett stycke ur den bok en just nu läser. Inga spoilers!

Igår tog vi en långpromenad runt Lillsjön i det fina , men kalla vädret. Sedan gick vi hem och gjorde potatisklyftor och äppleslaw (coleslaw med äpple), sambon åt kotlett och jag vegetarisk schnitzel.
Efter det tog vi busen in till stan och gick på bio, Renfield. Den visades i en liten salong och det var bara åtta där med oss. Filmen var väldigt rolig och blodig. Jag gillade den.

På Stortorget hade de precis invigt fotoutställningen Ikoner. Alla  den 21 porträtten föreställer modeller med Down syndrom när de blir olika ikoniska karaktärer. Utställningen fanns på Fotografiska 2016 och sedan har den turnerat runt i landet. Den ska stå på Stortorget från 15/4-30/6.

Sedan gick vi till Terassen och drack varsin öl och delade på en plocktallrik.

Idag har jag inga planer förutom att städa lite och läsa. Imorgon är det dags för jobb igen efter påsklovet, men det är en studiedag så inga elever förrän på tisdag.

Denna veckas smakbit är Norrskensnatten av Anna Kuru, från sidan 5:

Det finns saker i världen som inte kan glömmas bort.
Han vet det, han som har funnits men inte längre finns. Han kommer till henne om natten, lägger sig bredvid då hon inte kan sova, låter hennes händer vila i hans varma päls. Placerar sina mjuka tassar på hennes armar, spinner tätt intill hennes öra. Och hon ser honom och tror att hon drömmer. Men han finns där.  Alldeles bredvid, just intill. Precis som den sista sommaren.
Hon ser hur hon minns; allt som hände, allt hon gjorde, allt som gick så fel som det bara kunde. Och hur han än önskar att han kunde få tiden att sakta in kan han inte det
Den enda han kan göra är att finnas där bredvid, för henne.

Norrsken

IMG_5497[1] Visst är framsidan fin?!

 

Norrsken är Frida Skybäcks tredje roman. Precis som de tidigare böckerna är Norrsken en historisk kärleksroman. Jag har läst hennes två tidigare böcker Den vita frun och Charlotte Hassel och haft mycket olika åsikter om dem.

Boken handlar om Cecilia Stiernfors som återvänt hem till herrgården Rosenlund. Men honnär inte längre samma person. Som läsare vet man inte riktigt vad som hänt, men man märker att hon mer eller mindre är utstött av sin familj. Hennes pappa låtsas inte om henne, hennes mamma är kall mot henne, systrarna verkar vara enade mot henne och Cecilia får inte träffa sin lillebror.

Boken berättas omväxlande i nutid och dåtid. I vartannat kapitel är det nutid och i vartannat är det dåtid och Cecilia själv berättar. Men det är ganska luddigt när Cecilia själv berättar eftersom hon inte riktigt vet vad som händer. Men som läsare förstår man ju mycket mer än Cecilia gör.

Cecilia längtar efter och väntar på sin ungdomskärlek Ludvig som svek henne så. För att få ordning på sina tankar om vad som verkligen hände skriver hon ner dem. Tillslut blir det en bok.

Föräldrarna vill att hon ska giftas bort så snabbt som möjligt. De hittar en lämplig kandidat i adelsmannen Jacques Rosseau. Kanske den mest osympatiske mannen någonsin. Ett riktigt svin rent utsagt.  Men det är så i den här boken. Nästan alla människorna i Cecilias närhet är  elaka och manipulativa. Hennes mamma är riktigt hemsk. Hon får migrän eller andra sjukdomar så fort hennes barn ville någonting. En typisk tyrann som alltid vill vara i centrum.

Boken är en riktig sträckläsningsbok som jag läste ut på en eftermiddag. Vad jag förstår så är det här första delen i en serie. Det märks verkligen. Det känns som om hela boken är en riktigt lång inledning till en serie. Inte på ett dåligt sätt. Men det  slutade lite för abrupt för min smak. Jag hoppas verkligen att man får veta mer om Cecilias öde i nästa bok. Tror den ska handla om en av de andra systrarna. Men lämna inte Cecilia så här.

Boken visar på ett mycket realistiskt sätt hur utsatta kvinnor var på 1800-talet. Hur lite de hade att säga till om i sina egna liv. Det var bara att finna sig. Det gällde även de högre klasserna eller kanske speciellt de. Här ska familjens ära och framtid säkras till varje pris. Usch, slutet är riktigt hemskt.

Jag kommer absolut att läsa nästa bok i serien. Den här var mycket bättre än Charlotte Hassel.

En varning dock till er som tror att det här är en bok i samma stil som de Simona Ahrnstedt skriver. Det är inte en romancebok, det här handlar mer om Cecilia och hennes liv. Visst finns det män men det är inte kärlek av samma slag som i Ahrnstedst böcker.

Tack till Forum för rec.ex!

 

 

Tisdagstrion: Författare vars för- eller efternamn börjar på F.

Den här veckan är temat för tisdagstrion: Författare vars för- eller efetrnamn börjar med F.

Fler trios finns hos  SkrivRobert på Mina skrivna ord som håller i Tisdagstrion.

 

  1. Fried Green Tomatoes at the Wistle Stop Café – Fannie Flagg
    Det har blivit sent i livet för Ninny Threadgoode. Hon minns hur det var en gång och hon berättar om den vildsinte Idgie och hennes betydligt vänare väninna Ruth som drev kafé i den lilla sydstatsstaden Whistle Stop. Åh, vilka goda stekta gröna tomater man kunde äta där! Och vilken härlig barbecue!
    En gång inträffade det förstås ett märkligt dödsfall därnere. Mord sa man, men man hittade varken mördare eller kropp. Vad hände egentligen? Och hur gick det för de båda kvinnorna på kaféet?
  2. Min mormor hälsar och säger förlåt – Fredrik Backman
    Elsa är sju år gammal och rätt störig. Eller hon uppfattas i alla fall så eftersom hon inte är helt blåst i skallen och den gällande samhällsnormen är ju att sjuåringar ska vara det.
    Mormor är hennes bästa vän. Hennes enda, faktiskt. Mormor brukade vara ett geni och jobba som kirurg, men nu kör hon bil utan körkort och står på balkongen med öppen morgonrock och skjuter på oanmälda besökare med paintballgevär.Folk säger att hon är annorlunda. Galen. Men mormor har ett hemligt språk och ett eget kungarike, ”Miamas”, och där är allt annorlunda. Det är dit mormor tar med Elsa när Elsas föräldrar skiljer sig och när Elsa blir slagen i skolan för att hon inte är som alla andra sjuåringar. Miamas är deras frizon, tills mormor en dag blir sjuk och får veta att hon är döende. Som ett sista äventyr ger hon då Elsa en serie brev, där mormor ber sina grannar om ursäkt.
  3. Norrsken – Frida Skybäck
    Den äldsta systern Cecilia Stiernfors återvänder hem till Rosenlund efter en lång tids frånvaro. Var hon egentligen har varit och vad hon har gjort är höljt i dunkel, men hon är inte längre densamma. Djupt olycklig drar hon sig undan, skriver och drömmer om att bli författare. Mellansystern Elisabeth var tidigare hennes förtrogna men har nu allierat sig med den yngsta, utlevande och provokativa systern Amelie.
    Den enda ljuspunkten är lillebror Benjamin, som är ensam arvinge till gården. Föräldrarna är ivriga att få äldsta dottern bortgift och hittar en lämplig kandidat i den franskättade adelsmannen Jacques Rousseau. Cecilia tvingas in i ett äktenskap med en man hon inte älskar.

Läst i oktober 2025

I oktober läste jag en hög barnböcker och flera andra böcker med. Det blev några fler böcker på engelska än förra månaden men det känns ändå som det är för lite…
Hela inlägget blev också försenat eftersom jag ville läsa om en av böckerna igen i november.

De här böckerna lästes:

Bäst: Vår sjätte attaché, Två systrar & Pine

Sämst: Mysteriet i Cinnamon Falls

Överraskning: Den orangea Qwanden som jag fick som rec.ex.

Besvikelse:

Utmaningar:

Storygraph/Goodreads: 22 (154/60)

Kaosutmaningen 2025: 1 (29/40)

Finish That Series Challenge 2025: 0 (13/19)

Böcker köpta innan 2025: 7

Längst: Två systrar  475 sidor

Kortast: Stjärna – Skattjakten 40 sidor

5762 sidor lästes

22 böcker

17 på svenska

14  i en serie

12 biblioteksböcker

10 barnböcker

8 egna

5 på engelska

1 ungdomsbok

1 Storytel

1 rec.ex

Portalträdet del 1

För Sonja, Espen, Lotta och deras vänner fortsätter det fartfyllda äventyret i denna bok fem av Norrsken-serien, eftersökta av vikingar, orakel och troll …
Sonja har återförenats med farbror Henrik och de kan äntligen åka tillbaka hem. Men vikingarna vill annorlunda då striden med Espen inte är över. Sonja skjuter upp sin hemfärd från Jontundalen då hennes vänner försätts i stor fara. Hon måste rädda dem, som bara Sonja kan göra! 

Här händer det mycket och är väldigt spännande. Bilderna är som vanligt otroligt vackra.
Jag har haft en ganska lång paus från serien så det tog lite tid innan jag kom ihåg vad som hänt. Men nu vill jag läsa nästa del snart. Ska försöka reservera den på biblioteket..

Boken fick fyra stjärnor. Malin Falch är författaren och illustratör.

Tisdagstrion: Norge – norska författare eller Norge i handlingen

Den här veckan är temat för tisdagstrion:  Norge – norska författare eller Norge i handlingen

Fler trios finns hos  SkrivRobert på Mina skrivna ord som håller i Tisdagstrion.

  1. Kniven i elden – Ingeborg Arvola
    Vintern 1859 spänner Brita Caisa Seipajærvi på sig skidorna och stakar sig hela den långa vägen från Finland till Norge tillsammans med sina två söner. Kvar i hembygden lämnar hon sitt skamfilade rykte, vid resans slut hägrar en annan framtid. Brita Caisa har tvingats stå i kyrkotukt som straff för sitt förhållande med en gift man. Hon har förmågan att hela djur och människor. Hennes mål är fiskebyarna längs ishavskusten, där det sägs att havet kokar av torsk.
  2. En av oss – en berättelse om Norge- Åsne Seierstad
    Det var ingen främmande terrorgrupp som låg bakom den största attacken på Norge i fredstid, utan en ung man från Oslo. Ända sedan den 22 juli 2011 har Norge försökt att förstå vad som drev massmördaren.
    Med hjälp av unika källor tecknar Åsne Seierstad bilden av en man som i många år försökte passa in i samhällets ramar, men som till slut krossade dem på det mest brutala sätt. Det är här också berättelsen om de drabbade. Två systrar från Nesodden som hade glatt sig åt AUF:s sommarläger på Utøya, årets höjdpunkt. Och ett killgäng från Troms som rest söderut med samma mål. Bara några av dem skulle komma hem igen.
  3. Resan till Jotundalen (Norrsken #1) – Malin Falch
    Följ med på en resa till sagornas land. En natt får Sonja besök av en främmande pojke som verkar bekant på något sätt. Han kommer från en annan värld, och han tar med henne dit. De reser med norrskenet och kommer till en värld som inte liknar något av det vi ser till vardags, men som ändå finns inuti oss alla som någonsin låtit fantasin leka fritt

En smakebit på söndag: Sunshine

En smakebit p� s�ndag

På söndagarna är det dags för En smakebit på söndag som Astrid Therese Betraktninger håller i. Alla delar med sig ett stycke ur boken de just nu läser. Inga spoilers! Just nu verkar Astrid Therese ha en paus men jag fortsätter att dela en smakebit ändå.

I veckan har vi haft FN-storsamling där treorna läste egenskrivna dikter och hela skolan sjöng några sånger tillsammns. Andreassalen pyntades med flaggor som våra elever gjort. De hade fått välja vilken flagga de ville.
I fredags var flera elever och lärare utklädda och det var Halloweendisco. Ettorna hade sitt Halloweenmy i sina klassrum med Scooby Doo, pyssel, popcorn och dans.


Sen på kvällen var jag på AW med kollegorna. Vi började med att äta på Texas Longhorn. God mat! Sen gick vi ner på Olearys där vi spelade shuffle board. Jag är inte bra på det. Sen hade vi bokat karaokerummet en timme. Det var också kul!
Sen kom sambon och hämtade mig och skjutsade hem några kollegor.

Igår var vi bara hemma och latade oss. Jag kollade på olika booktubes och läste. Jag läste Portalträdet del 1 (Norrsken #5) av Malin Falch, Supernova (Amulett #8) och Vågryttare (Amulett #9) av Kazu Kabuishi och Pine av Francine Toon. De tre första är graphic novels för barn så de var väldigt lättlästa.

Idag har vi krattat löv och släng dem i bostadssföreningens container. Snart ska vi åka upp till mina föräldrar och fira pappa som fyller år imorgon.
Denna veckas smakebit kommer från en riktig hyllvärmare, Sunshine av Robin McKinley. Från sidan 12:

I sat  on the sagging porch, swinging my legs and feeling the troubles of the day draining out of me like water. The lake was beautiful: almost flat calm, the gentlest lapping against the shore, and silver with moonlight. I’d had many good times here: first with my parents, when they were still happy together, and lateron with my gran. As I sat there I began to feel that if I sat there long enough I could get to the bottom of what was making me cranky lately, find out if it was anything worse than poor-quality flour and a somewhat errant little brother. 
I never heard them coming. Of course you don’t, when they’re vampires.